2014. július 5., szombat

Hétvégi ebéd csirkéből.


Korábbi írásomban már taglaltam, mit kezdjünk a csirkével, ha Anya, vagy a Nagyi ellát bennünket egy finom, tanyasi jószággal. Ha mégsem, akkor veszünk egyet valamelyik boltban. Kiadós, hétvégi ebédet készíthetünk belőle. Levest, rántott csirkét. Úgyis akartam a panírozásról írni, hiszen ki ne ismerné a rántott ételeket. Megkértem páromat, hogy segítsen, és köszönöm, hogy elvégezte helyettem a nehezebb munkát. Nekem csak a dokumentálás maradt, így az átlagosnál több képet mellékelek, de ennek gondolom örültök.
Lássunk neki!  Ha egészben kapjátok a csirkét, szét kell bontani. Le kell venni a combjait, a szárnyait, ki kell vágni a mellét, külön a hátát, farát, a nyakát, kapirgálóit, és a belsőséget.
Van egy igen jó trükk, amit meg kell osztanom veletek is. A combja, és a szárnya, ha rántani akarjuk könnyebben boldogulunk vele, ha megfőzzük a levesben. Tegyük nyugodtan a leveslébe, mert ha a megfőtt húst rántjuk ki, biztosan nem lesz véres, és ugyanolyan finom, mint más esetben. A mellét ne főzzük meg! Azt csontozzuk ki, és a csont, mehet a levesbe. A kutyus, vagy a cica örülni fog neki!
A levest úgy főzzük, hogy a darabolt húsokat átmosva, hideg, sós vízben, néhány szem egész borssal tesszük fel főni. Mikor felforrt, a habját leszedjük, és beletesszük a leveszöldségeket. Egy csirkéhez 1 kilós csomagban lehet kapni vegyes zöldséget, de magad is összeállíthatod 3 db. sárgarépából, 2 db. petrezselyem gyökérből, 1/4 zellerből, és karalábéból, 1 hagymából, 2 krumpliból. Tehetsz hozzá még petrezselyem, zeller zöldet, de egy szelet kelkáposzta sem árt a levesnek.
Mikor megfőtt a hús, és a zöldségek is, akkor leszűrjük, és különvesszük az aprólékot, a leveszöldséget, valamint a nagyobb darab húsokat, amiket rántani szeretnénk. A leszűrt, de még forró leveslét visszatesszük a tűzhelyre, és levestésztát főzünk bele. Legjobbak a nyolc tojásos tészták, de lehet, hogy ezt is kaptál otthonról. Nagyanyám azt mondta, ahány főre főzöl, mindenkinek fél marékkal tegyél bele, plusz egyet!
A csirkemellet felszeleteljük, (ezt nem főztük meg előtte) vékonyra kloffoljuk. Ha nincs kloffolónk, akkor a kés fokával ütögessük meg, hogy a rostokat szétzúzzuk. Kloffolás előtt, a hússzeletet tedd nájlon tasakba, és konyharuha közé, mert akkor lényegesen könnyebb dolgod lesz. A konyharuhán nem csúszkál a vágódeszka, és becsomagolva, nem fröcsköl a hús.



Rántani való főtt hús.

Csirkemell előkészítve.


Ezután jön a panírozás, ami nem olyan bonyolult dolog, de képekkel illusztrálom, így aki soha nem csinálta még, az is bátran nekiállhat. A tabletet, amiről olvasod a receptet, a panírozás után kicsit vidd messzebb a tűzhelytől, mert a forró zsír árthat neki! Vagy nyomtasd ki az elkészítés módját! Három tányérra lesz szükséged. Az egyikbe lisztet, a másikba a lazán felvert tojást, a harmadikba a zsemlemorzsát (prézli) tedd. Ez utóbbit keverheted kevés szezámmaggal, vagy tört csipsszel is, ami nagyon látványossá teszi a rántott cuccokat. A tojáshoz tegyél kevés sót. A húsokat is tanácsos előtte megsózni, sőt érdemes só, kevés bors, és fokhagymapor keverékével megszórni. Ezekkel, még finomabbak lesznek. A panírozásnál először a lisztben forgatjuk meg a húsokat, majd a tojásban, legvégén pedig a morzsában. A sorrendet feltétlenül tartsd be!
Ezután forró bőséges zsiradékban (étolajban) kisütjük.
Erre kell legjobban figyelni, mert könnyen megégethetjük a kajánkat. Ellenőrizzük, mennyire pirult, és fordítsunk rajta, ha szükséges. Ha kivesszük a serpenyőből, feltétlenül csorgassuk le, mert ha nem, az olaj beivódik a bundába, és nem lesz olyan finom. Nem kell papírtörlőre szedni, de ezt is megtehetitek.
Rántani nem csak húsokat lehet. Sokféle zöldséget, gombát, sajtot, velőt, és más finomságokat is panírozhatsz, és süthetsz meg. Néhány példát mutatok a következőkben, képekben.


Rántott sajt, tartármártással.

Bécsi szelet (rántott borda)

Rántott hal.

Rántott karfiol.

Rántott csirkemáj.
Rántott cukkini.

Nagyon gyorsan összedobhatsz a rántott csirke mellé egy finom, klasszikus uborkasalátát. Nagyanyám is így csinálta, és ez a leggyakrabban alkalmazott recept.
Az uborkát meghámoztam, (nem feltétlenül szükséges, attól függ milyen kemény a héja) megsóztam, majd fél óra állás után kicsavartam. Almaecetet töltöttem, és cukrot szórtam rá. Összekevertem, és tíz perc után megkóstoltam. Az ecetet, és a sót cukor hozzáadásával lehet kompenzálni, míg ha cukrosnak találod, akkor sózd, vagy tölts rá kevés ecetet. Én kevés fokhagymát, vagy granulátumot szoktam még rátenni, valamint tálaláskor kevés őrölt pirospaprikával szórom meg.



Még nem írtam a mennyiségekről. Hatan voltunk, és egy csirkét, két uborkát, valamint három kiló krumplit használtunk. A krumplit megsütöttük, ami nagyon illett a rántott csirkéhez, (krumplipürével is tálalhatod) és az uborkasaláta a maga szaftosságával, nagyon illett az ebédhez. Tudom, ha hazamentek, hétvégén sokszor várnak benneteket otthon ezzel az ebéddel. Eljön az az idő, amikor saját magatoknak kell elkészíteni ezeket a finom kajákat. Ezért  írtam le, hogyan fogjatok hozzá!


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése